Monday, March 31, 2014

Terapi Snoozeland

Posted by Unknown at 12:53 AM
Istilah “snoezelen” diambil dari perkataan Belanda atau Dutch iaitu “snuffelen” yang bermaksud mencari atau meneroka dan “doezelen” yang bermaksud relaks. Terapi ini digunakan untuk  kanak-kanak masalah mental, autisma, cedera otak dan masalah perkembangan fizikal. 
Terapi ini dirancang untuk memberi stimulus pada pelbagai pancaindera dengan menggunakan efek lampu,suara,muzik,bau dan sebagainya. Suasana bilik atau tempat terapi ini bersifat kondusif, tenang, rekreasionalis dan tidak mengancam. Terapi ini dapat membina kawalan diri yang lebih baik ,dapat meningkatkan rasa percaya kepada diri dan seterusnya mengurangkan stress. 

Antara aktiviti yang dijalankan ialah :
o Berbaring,bermain dan memeluk bantal
o Menikmati buaian
o Dengar muzik instrumental
o Buat suara lucu dgn alat khusus
o Bermain dgn tangga/cermin
o Perhatikan pola lampu berkelip-kelip
o Menyelam di kolam mandi





Terapi ini telah dikembangkan sebagai aktiviti waktu senggang untuk murid bermasalah pembelajaran dengan persekitaran yang memberangsangkan dan menyenangkan. Mereka boleh memilih, mengawal dan meneroka rangsangan yang terdapat di persekitaran mereka. terapi ini. Terapi ini telah berkembang diseluruh pelusuk dunia termasuk di Malaysia terutama dalam bidang perubatan.


Tujuan Terapi Snoozeland

“Its aim is to be a relaxing activity, designed ‘to create a feeling of safety, novelty and stimulation which is under the user’s control’ (Ashby et al, 1995) and in which there are no expectations for performance" (Baillon, S. , Diepen, E. V. & Prettyman, R. (2002)



Terapi ini telah direka bagi membantu kanak-kanak yang bermasalah dari segi:


Pergerakan motor kasar ---> Mempertingkatkan kebolehan anggota badan yang lemah


Pergerakanan motor halus
menggunakan alat permainan
menggunakan tangan dalam sebarang aktiviti
memegang pensel untuk melukis dan  mewarna
bermain dengan permainan yang terlalu banyak

Masalah pembelajaran :
lemah tumpuan
gelisah
lambat dan lembab
tidak teratur dan tidak kemas
tumpuan amat sedikit
hiperaktif
tidak boleh mengikut arahan


Kebolehan kendiri
menyuap makanan
memakai baju
pergi ke tandas
menjaga kebersihan diri 

Kebolehan bermain :
tidak pandai memanipulasi alat permainan
tidak faham cara bermain 
mengenal alat permainan 
kebolehan bermain terhad



Kognitif dan konsep asas
warna
bentuk
benda
tempat
rasa
nombor
huruf

Membantu kanak-kanak yang menghadapi masalah:
Pemikiran yang lemah
Tidak menerima, memahami dan mengikut arahan

Psikososial
Mengatasi masalah sosial dan berinteraksi sesama sendiri seperti di dalam rumah, di sekolah dan komuniti.

Kemahiran hidup dan vokasional
Membantu kanak-kanak menambah keyakinan, keberanian dan kemahiran hidup berdikari serta kebolehan seperti berkebun, membeli barangan harian dan menaiki kenderaan awam.


Faedah Terapi Snoozeland

1) Bagi murid bermasalah pembelajaran:
    Murid dapat belajar menggunakan pelbagai ransangan seperti muzik (audio) dan warna
-         Meningkatkan tumpuan terhadap tugasan
-         Meningkatkan kesedaran kendiri
-         Memperbaiki interaksi sosial dan komunikasi
-         Meningkatkan manipulasi dan eksplorasi terhadap bahan ransangan
-         Meningkatkan daya mengadaptasi dalam pelbagai persekitaran
-         Meningkatkan morality
-         Mengurangkan kelakuan yang stereotype
-         Membina tingkah laku positif
-         Membina keseronokan 

2) Masalah Tingkah Laku

    Meningkatkan kegembiraan dan keterujaan
-         Mengurangkan ketakutan dan kesedihan
-         Meningkatkan tumpuan
-         Meningkatkan komunikasi
-         Mengurangkan tingkah laku yang bermasalah
-         Membaiki moral 

3) Kesakitan
     Mengurangkan tahap kesakitan
-         Mengurangkan tekanan dan kesakitan 
-         Mengurangkan tekanan dan depresi
-         Membantu pesakit sembuh
-         Mengurangkan ketidakfungsian anggota badan 

Peralatan Terapi Snoozeland


                                Keratan akhbar mengenai bilik snoozeland


PERALATAN
Bilik yang dicat dengan warna putih atau warna pastel.
Tiada tingkap.
Mengurangkan kesan cahaja yang dipantulkan
Mengurangkan cahaya luar
Tempat duduk beanbag atau kerusi khas
TUJUAN
Memberikan keselesaaan
Lantai yang lembut atau mempunyai cahaya dan  pad yang sensitif pada tekanan
Memberikan keselesaan dan ransangan pada kaki


PERALATAN
Cermin  dan spotlight berwarna
        >Memancarkan bentuk-bentuk berwarna yang bergerak dalam bilik

PERALATAN
Projektor
>Memancarkan objek abstrak yang  bergerak atau imej pada dinding

PERLATAN
Fiber-optic  spray atau langsir
Warna yang boleh bertukar dan dipegang oleh pesakit
Peralatan dan pemain muzik
TUJUAN
        Memainkan muzik yang menyenangkan serta digemari

PERALATAN
Penyembur aromaterapi
Memberi ransangan bau
Objek yang boleh dipegang atau disentuh
TUJUAN
Memberikan ransangan deria sentuhan dan penglihatan

PERALATAN
Tiub buih (buih yang bergerak dalam tiub air yang diterangi dan telus cahaya
TUJUAN
Memberikan rasa bergetar apabila disentuh dan ransangan penglihatan

PERALATAN 
Sample makanan
        >Memberi ransangan rasa dan bau
Kawasan soft-play, ball pools atau spa pools
        >Memberikan pengalaman bermain dengan selesa dan selamat

Cara Pelaksanaan Terapi Snoozeland

a) Mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh pesakit

Masalah pesakit perlu dikenalpasti terlebih dahulu sebelum melaksanakan sesi terapi. Ia     bertujuan untuk membolehkan ahli terapi untuk memilih jenis terapi multisensori yang bersesuaian dengan masalah yang dihadapi pesakit seterusnya terapi yang dijalankan akan memberikan kesan yang maksimum. Tidak semua penyakit dapat disembuhkan dengan terapi multisensori. Berikut merupakan jenis-jenis masalah yang boleh mendapatkan perkhidmatan terapi multisensori.
o Individu dewasa yang bermasalah pembelajaran
o Pesakit dementia
o Kanak-kanak berkeperluan khas
o Pediatrik
o Ibu bersalin

b) Peralatan yang digunakan

Dalam merancang dan melengkapkan persekitaran multisensori, pertimbangan yang teliti harus diambil kira agar mampu memenuhi keperluan kumpulan sasaran. Peralatan yang digunakan adalah agak berbeza berdasarkan jenis persekitaran namun terdapat juga peralatan yang sama digunakan bagi persekitaran yang berbeza.


c) Keselamatan
Faktor keselamatan yang perlu diambil kira ialah dari segi pengurusan dan kawalan pesakit, peralatan, dan kawasan persekitaran
i) Pengurusan dan kawalan pesakit.    
ii) Keselamatan peralatan
iii) Keselamatan kawasan


d) Kepakaran staf mengendalikan peralatan dan sesi terapi.
  Staf yang melaksanakan sesi terapi haruslah seseorang yang betul-  
  betul mengenali pesakit dengan baik iaitu dari segi latar belakang, 
  kesihatan, masalah yang dihadapi dan cara pesakit meluahkan 
  ketidakselesaan dan keutamaan mereka. Hal ini penting agar staf 
  tersebut dapat mengurus keperluan pesakit dengan baik dan tidak 
  akan menghadapi sebarang masalah berat semasa menjalankan 
  sesi terapi.





0 comments:

Post a Comment

 

"Kerana Aku Istimewa" Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by web hosting